Sabtu, 28 Januari 2012

BAB 5-Novel KISAH 3 HATI

BAB LIMA

Fadzrin  terbangun  apabila  jam  locengnya  berbunyi  lantang. Dia  menggosok-gosok  matanya  lalu  melihat  waktu  sekarang  pukul  berapa. Sudah  pukul  5.00  pagi.  Dia  meregangkan  tangannya.  Dia  menggagahkan  juga  dirinya  untuk  bangun  meskipun  masih  mengantuk.  Dia  mengambil  tuala  mandinya  lalu  menuju  ke  bilik  air  untuk  mandi.  Selesai  solat  subuh,  dia  berdoa  kepada  Allah  SWT  agar  mendapat  rahmat  dan  hidayah  daripada-Nya.  Dia  bangun  dan  terus  memakai  baju  sekolahnya  yang  tergantung  di  sebalik  pintunya.

“Hmm..  harap-haraplah  kali  ni  aku  tak  lambat.”  Bisiknya  sendirian.

Tepat  jam  6.26  pagi,  Fadzrin  telah  tiba  di  sekolah.  Dia  menaiki  tangga  menuju  ke  kelasnya.  Dari  jauh,  dia  nampak  ada  beberapa  rakan  kelasnya  sudah  tiba  lebih  awal  daripadanya.  Salah  satunya  ialah  Shukri.

“Assalamualaikum. Awal  juga  kau  sampai.”  Sapa  Fadzrin.

“Waalaikumsalam.  Hehe  biasalah.  Macam  kau  tak  kenal  aku.  Setiap  hari  aku  datang  awal.  Pelajar  cemerlanglah  katakan.”  Balas  Shukri.  Fadzrin  hanya  tersenyum.  Rakannya  itu  memang  seorang  yang  suka  bergurau.  Sejak  dari  tingkatan  empat  lagi  mereka  sudah  berkawan.  Persahabatan  mereka  begitu  akrab  sekali  bagai  dakwat  dengan  kertas.  Begitu  juga  dengan  Mahathir.

Tiba-tiba  Raimi  datang  dari  belakang  menepuk  bahu  Fadzrin  membuatkan  dia  terkejut.  Dia  memalingkan  mukanya  ke  arah  Raimi  lalu  menolak  dahinya.

“Kau  ni  tiada  kerja  lainkah  awal-awal  pagi  sudah  buat  orang  terkejut?  Pelik  betul  kau  ni.”  Tegur  Fadzrin.

“Hehe  relax  man.  Be  cool!”  Kata  Raimi  sambil  tersengih-sengih. ”Wei,  aku  nak  tanya  korang  sikit  boleh  tak?”

“Tanyalah.  Banyak  pun  tak  apa.”

“Korang  dah  siapkah  kerja  rumah  Matematik  kelmarin?”

“Hmm..  itu  aku  rasa  kau  tak  tanya  pun  kau  tahu  sudah  jawapannya  kan?”  Jawab  Fadzrin  sambil  tersenyum.  Shukri  dan  Raimi  tergelak.  Kerja  Matematik  pasti  selalu  tak  siap.  Bukannya  sebab  malas  tapi  sebab  mereka  tak  tahu  nak  jawab  macam  mana.  Cikgu  dah  berulang  kali  ajar  tapi  otak  mereka  masih  tak  dapat  terima  ilmu  yang  cuba  disampaikan.

“Hei  hei..  apa  yang  kamu  bualkan  ni?  Awal  pagi  lagi  sudah  bergosip.  Huhu..”   Tiba-tiba  Erlia  menyampuk.

“Aduhai!   Agak-agaklah,   bagus-bagus  kami  tengah  bincang  soal  ekonomi  dunia  kau  pula  kacau.  Hehe..”   Seloroh  Fadzrin.   Erlia  tergelak  sambil  menampakkan  barisan  giginya  yang  bersih  dan  tersusun.

”Eh,   mana  budak  baru  tu?  Belum  sampai  lagikah?”  Soal  Erlia.

“Belum  lagi  tu.  Kenapa?”   Balas  Shukri.

“Tiada  apa-apalah.  Aku  tanya  saja.  Manalah  tahu  dia  rasa  sunyi  kat  kelas  kita  ni.  Kan  dia  pelajar  baru,  mesti  dia  agak  kekok  sikit  nak  bergaul  dengan  orang  kat  sini.  So,  aku  dengan  penuh  rasa  tanggungjawab  kenalah  melayan  dia  dengan  mesra.”

“Sejak  bila  lagi  kau  ni  jadi  pelayan  mesra  dengan  orang ni?  Hobi  barukah?  Hehe..”  Gurau  Shukri.

“Bukanlah,  kau  ni  Shuk.  Aku  memang  mesra  dengan  semua  oranglah.”

“Siapa  nama  pelajar  baru  tu?  Aku  dah  lupalah.”   Sampuk  Raimi  tiba-tiba.

“Iyalah,  aku  pun  dah  lupa  nama  dia.  Yang  aku  ingat  ada  Nur  tu  depan  nama  dia.”  Erlia  cuba  mengingat  kembali  nama  pelajar  baru  yang  baru  kelmarin  masuk  ke kelas  mereka.  Fadzrin  menggeleng-gelengkan  kepalanya.  ”Pelupa  sungguh  kawan-kawan  aku  ni.”  Gerutu  Fadzrin  di  hati.

“Nama  dia  Nuraini  dan  berasal  dari  Selangor.  Aduhai,   pelupa  juga  kamu  ni.  Takkan  nyanyuk  sudah  di  usia  muda  ni.  Huhu..”   Kata  Fadzrin.

“Iya  kan..  baru  aku  ingat.”   Ujar  Raimi  sambil  menepuk  dahi  kepalanya.  ”Bila  aku  tengok  muka  pelajar  baru  tu,  huh  lain  aku  rasa.  Comellah  muka  dia.”   Raimi  tersenyum.

“Eh,  lain  macam  saja  ayat  kau ni.  Takkanlah  kau  dah  jatuh  hati  kat  dia.”   Kata  Shukri.

“Tak  adalah  sampai  macam  tu.   Mustahillah  gadis  comel  macam  dia  tu  tiada  teman  lelaki.”  Teka  Raimi.   ”Assalamulaikum!”  Tiba-tiba  Nadiah  datang  ke  kelas  sambil  melaungkan  salam  dengan  nada  yang  kuat  sehingga  membuatkan  semua  orang  melihat  ke  arahnya.  Lalu  dia  menuju  ke  mejanya  yang  bersebelahan  dengan  meja  Erlia.

”Apa  yang  kamu  tengah  cerita  tu ?  Aku  nampak  dari  tadi  bukan  main  rancak  lagi  kamu  semua  berbual.  Macam  tak  ingat  dunia.  Mesti  kamu  cerita  pasal  kecantikan  akukan?  Alaa,  tak  payahlah  kamu  cerita  pasal  tu.   Aku  memang  cantik  pun  dari  dulu.”   Kata  Nadiah  dengan  bangganya.  Kata-kata  Nadiah  itu  membuatkan  mereka  berasa  geli  hati.

“Kau  kata  kau  cantik?  Hmm..  cantik  lagi  nenek  aku  daripada  kau.”   Ejek  Raimi  sambil  tersengih-sengih.

Hello!  Nenek  kau  tu  dah  tua,  berkedut-kedut.  Bukan  macam  aku  ni,  masih  muda.  Mustahil  nenek  kau  masih  cantik  sampai  sekarang.  Betulkan  Lia?  Hehe..”

“Betul.  Aku  sokong  seratus  peratus.  Kalau  tak  cukup  seratus,  tambah  seratus  lagi.”  Kata  Erlia  sambil  menaikkan  jari  telunjuknya  menandakan  satu.  Sedang  mereka  tengah  rancak  berbual,  Shukri  memegang  perutnya.  Sakit.  Namun,  rasa  sakit  itu  beransur-ansur  hilang.  Fadzrin  yang  menyedari  keadaan  Shukri  itu  lalu  bertanya.

”Kenapa  Shuk?”

“Tiada  apa-apalah.  Perut  aku  ni  sakit  tiba-tiba.  Mungkin  perut  aku  ni  masuk  angin  kot.”  Ujar  Shukri.  Lega  Shukri  rasa  sakitnya  tadi  hilang.

“Oh..  baru  aku  ingat!  Shuk,  aku  ada  projek  baik  punya.”

“Projek  apa?”   Tanya  Shukri.

“Nanti  aku  beritahu  kau.  Kita  tunggu  si  Madir  datang  dulu.”   Shukri  tertanya-tanya  apa  agaknya  projek  yang  dimaksudkan  oleh  rakannya  itu.  Kalau  Fadzrin  sudah  berniat  untuk  melakukan  sesuatu  projek,  pasti  akan  berlaku  projeknya  itu.  Bulan  Ramadhan  tahun  lalu,  Fadzrin  telah  merancang  sesuatu.  Dia  memaklumkan  kepada  guru  kelas  mereka  agar  mereka  melakukan  majlis  berbuka  puasa  bersama  anak-anak  yatim.  Pada  mulanya,  rancangannya  itu  hampir  gagal  kerana  kurang  mendapat  sambutan  daripada  rakan-rakan  sekelasnya.  Mereka  juga  pada  masa  itu  sedang  menghadapi  peperiksaan,  jadi  tiada  masa  langsung  untuk  mengatur  segala-galanya.  Namun  atas  ketabahan  dan  keazaman  yang  kuat,  projek  yang  dirancang  oleh  Fadzrin  itu  dapat  juga  berjalan  dengan  lancar.  Hasilnya,  mereka  dapat  penghargaan  daripada  pengetua  sekolah  mereka  kerana  kelas  mereka  adalah  kelas  pertama  yang  berjaya  membuat  majlis  berbuka  puasa  bersama  anak-anak  yatim  tanpa  kerjasama  dari  pihak  sekolah.  Itulah  salah  satu  sifat  Fadzrin  yang  amat  dikagumi  oleh  Shukri.  Bila  rakannya  itu  sudah  tekad  untuk  melakukan  sesuatu,  pasti  dia  akan  bersungguh-sungguh  untuk  melakukannya  sampailah  tercapai  matlamatnya.

“Wahai  penghuni-penghuni  kelas  5  Al-Farabi!  Boleh  tak  kamu  semua  tolonglah  bersihkan  kelas  kita  ni?  Penuh  dengan  sampahlah.  Cermin  pun  dah  berhabuk.  Kalau  guru  kelas  kita  nampak,  memang  teruk  kita  kena  bebel  ni.”  Ketua  kelas  mereka,  Azri  memberikan  arahan  kepada  rakan-rakan  sekelasnya  untuk  membersihkan  kelas  mereka.  Semua  yang  berada  di  dalam  kelas  itu  tidak  menghiraukan  arahan  itu.  Azri  terpaksa  bertindak  lebih  tegas  lagi.  ”Kalau  kamu  tak  nak  bersihkan  kelas  kita  ni,  tak apa.  Tapi  nanti  kalau  kelas  kita  diumumkan  sebagai  kelas  paling  kotor  di  perhimpunan,  jangan  pula  kamu  rasa  malu  nanti.”

Habis  sahaja  Azri  bercakap,  semua  orang  terus  bangun  untuk  melakukan  tugas  membersihkan  kelas.  Ada  yang  mengambil  penyapu,  ada  yang  mengambil  beberapa  kain  untuk  mengelap  tingkap.  Shukri  dan  Fadzrin  terus  melakukan  tugas  yang  mereka  anggap  senang  nak  dibuat  iaitu  mengelap  tingkap.

“Ketua  kelas  kita  ni  memang  bijak  betullah.  Baru  dia  ugut  kita  sikit,  terus  semua  jadi  rajin  membersihkan  kelas.”  Kata  Fadzrin.

“Hehe..  tak  sia-sia  kita  undi  dia  jadi  ketua  kelas  kita.”  Balas  Shukri.  Dalam  kesibukan  mereka  melakukan  tugas  masing-masing,  muncul  Nuraini  masuk  ke  kelas  lalu  dia  duduk  di  tempat  duduknya.

“Hai  Aini! Baru  sampaikah?”  Sapa  Fifiana.

“Ya.”  Balas  Nuraini  sepatah.

“Eh,  lupa  pula  mahu  memperkenalkan  diri.  Nama  saya  Norfifiana.  Boleh  panggil  saya  Fifi  atau  Ana.”  Fifiana  memperkenalkan  dirinya.  ”Janganlah  Aini  rasa  malu  dengan  kami.  Semua  orang  kat  sini  peramah  dan  baik-baik  belaka.  Mungkin  taklah  baik  sangat  tapi  bolehlah.  Ada  juga  yang  nakal-nakal  sikit  tapi  taklah  teruk  sangat.”  Tiba-tiba  Siti  Syuhaidah  dan  Ernie  datang  ke  arah  mereka.

“Fie,  sejak  bila  kau  jadi  peramah  ni?  Selalunya  kau  ni  mahu  bercakap  pun  susah.  Macam  ada  emas  saja  di  mulut.”  Seloroh  Ernie.  Fifiana  tersengih-sengih.

“Hai!  Nama  saya  Nur  Ernie.  Panggil  saja  saya  Ernie.  Selamat berkenalan.”

“Saya  pula  Siti  Syuhaidah.  Orang  dalam  kelas  ni  panggil  saya  Siti.”

Mereka  berempat  saling  berkenalan  antara  satu  sama  lain.  Tanpa  menyedari  tugas  yang  mereka  buat  hanya  sampai  setengah  jalan  saja  mereka  buat.  Kemudian,  Fatehah  datang  ke  tempat  mereka.  ”Amboi,  rancaknya  berbual!”  Ujar  Fatehah.

“Eh,  sejak  bila  kau  datang  Fateh?”  Tanya  Ernie.

“Dari  tadi  lagi  aku  sampai.  Kau  yang  tak  sedar  aku  datang.  Huhu..  jom,  kita  ke  kantin  dulu.  Lambat  lagi  kelas  nak  bermula.  Setengah  jam  lebih  lagi  baru  kelas  mula.  Lapar  betul  aku  ni.  Lupa  sarapan  tadi  pagi.”  Pelawa  Fatehah.

“Ok.  Aini,  kau  tak  nak  join  kami  sekali  pergi  kantin?”  Tanya  Ernie.

“Boleh  juga.”  Balas  Nuraini.  Mereka  berlima  terus keluar  dari  kelas  dan  menuju  ke  kantin  untuk  mengisi  perut  mereka.

                                                         * * * * * * * * * * *

Tingkap  semua  sudah  dilap  dengan  bersih.  Sampah  pun  sudah  hilang  di  lantai.  Tiada  lagi  kertas-kertas  yang  menghuni  laci  setiap  pelajar.  Semua  orang  kembali  ke  tempat  duduk  masing-masing  untuk  melakukan  hal  mereka  sendiri.  Fadzrin  dan  Shukri  duduk  di  tempat  mereka.  Penat.  Biarpun  hanya  sedikit  tingkap  yang  mahu  dibersihkan  namun  kepenatannya  tetap  ada.  Kemudian,  muncullah  satu  lembaga  yang  agak  tinggi  masuk  ke  kelas  mereka.

“Awal  juga  kau  datang  Madir.  Bagus  kau  datang  jam  sepuluh.  Lagi  bagus.”   Perli  Shukri  kerana  jam  sudah  menunjukkan  jam  7.15  a.m..  Pengawal  sekolah  akan  menutup  pagar  sekolah  mereka  pada  jam  7.20.  Kalau  lambat  sedikit  lagi,  pasti  Madir  akan  dikenakan  denda  lari  mengelilingi  padang  oleh  guru  displin  sekolah.

“Hehe..  boleh  juga  aku  datang  jam  sepuluh  tapi  tak  best  lah  datang  lambat  ni.  Tak  macho  langsung.”   Balas  Mahathir.  Setelah  duduk,  dia  melihat  ke  arah  rakannya  yang  berada  di  sebelah  kanan  Shukri.

“Faz,   kenapa  semalam  awal  betul  kau  matikan  telefon?  Aku  masih  lagi  belum  habis  cakap,  kau  sudah  tutup.”   Soal  Mahathir.  Fadzrin  hanya  tersenyum  mendengarkan  pertanyaan  Mahathir  itu.  Dia  sudah  menjangka  Mahathir  akan  mengungkit  hal  semalam.

“Kan  aku  dah  cakap,  aku  mahu  pergi  makan  masa  tu.  Takkan  itu  pun  tak  ingat.”  Jawab  Fadzrin  selamba.

“Makan  saja  kau  tahu.  Banyak  makan  macam  mana  pun,  badan  kau  yang  kurus  tu  tetap  macam  tu.  Takkan  berisi  punya.”   Perli  Mahathir.

“Mentang-mentanglah  badan  aku  ni  kurus.  Kau  pun  apa  kurangnya,  badan  macam  lidi.  Lidi  pun  tak  kurus  macam  kau.  Haha..”  Balas  Fadzrin.  Mahathir  memang  suka  mengejek  rakan-rakannya.  Kalau  bukan  Fadzrin  yang  jadi  bahan  ejekan,  pasti  Shukri  yang  akan  dijadikan  bahan  ejekan.

“Faz,  apa  projek  kau  yang  kau  cakap  tadi  tu?”   Soal  Shukri  tiba-tiba.  Soalan  yang  diajukan  oleh  Shukri  itu  membuatkan  Fadzrin  teringat  kembali  projeknya  itu.  ”Huh,  baru  aku  ingat.  Nasib  baik  Shukri  tanya.”   Katanya  dalam  hati.

“Madir,  aku  ada  projek  nak  beritahu  kau  ni.  Begini,  tahun  ni  kan  kita  akan  menghadapi  peperiksaan  SPM.  Jadi  aku  rasa  ada  baiknya  kalau  kita  buat  study  group  setiap  hari  sabtu  dan  ahad.  Macam  mana,  kamu  setuju  tak?”  

“Aku  ok  sahaja.  Tapi,  takkan  kita  bertiga  sahaja?  Aku  tak  jamin  kita  akan  study  kalau  kita  bertiga  sahaja.  Terutamanya  si  Madir  ni.  Nanti  kita  belajar,  dia  pula  berSMS  dengan  girlfriend  dia.”  Ejek  Shukri.

Fadzrin  tersenyum.  “Jangan  risaulah.  Kita  bawalah  orang  lain  supaya  ramai-ramai  kita  belajar.  Cikgu  pun  sudi  datang  untuk  mengajar  kita.  Aku  dah  bincang  dengan  cikgu  Nadhirah  dan  Miss  Lau.  Mereka  ok  sahaja.”  Mahathir  dan  Shukri  mengangguk.

Selang  beberapa  minit  kemudian,  rakan  sekelas  mereka,  Fatehah  dan  rakan-rakannya  yang  lain  masuk  ke  kelas.  Saat  inilah  yang  ditunggu  oleh  Fadzrin  dan  Shukri.  Memang  mereka  tengah  menunggu  kedatangan  salah  seorang  dari  rakan-rakan  yang  mengikut  Fatehah  ke  kantin  tadi.

“Madir,  kau  tak  perasankah  dalam  kelas  macam  ada  sesuatu  yang  berlainan?”  Soal  Shukri.  Mahathir  bingung  apabila  Shukri  menyoalnya  sebegitu.  Berlainan?  Apa  yang  lain  dalam  kelas  ni?  Bagi  aku,  sama  sahaja.  Tiada  perubahan.  Mahathir  bermonolog  sendiri  di  dalam  hati.  Dia  melihat  semua  orang  yang  berada  di  dalam  kelas  itu.   Muka-muka  yang  di  dalam  kelas  itu  masih  lagi  muka-muka  yang  sama.  Tak  ada  yang  berubah.  ”Apa agakya  yang  berlainan  ni?  Tiada  apa-apa  pun.  Mesti  diorang  saja  nak  mainkan  aku  ni.”  Getus  hatinya.  Sedang  dia  asyik  memerhati,  dia  terpandang  seseorang.  Wajah  yang  sangat  asing  baginya.   Begitu  indah  sekali  pada  pandangan  matanya.  Wajah  yang  bersih,  cerah  dan  penuh  keayuan.  Comel.  Namun,  dia  tidak  pernah  melihat  orang  itu  sebelum  ini.  Siapakah  dia?

“Woi!  Takkan  berkhayal?”  Fadzrin  memetik  jarinya  di  depan  muka  Mahathir.  Dia  tersedar  daripada  lamunannya.  Fadzrin  hanya  tersenyum  melihat  keadaan  Mahathir.

“Faz,  siapa  gadis  tu?   Pelajar  baru  kelas  kitakah  tu?  Bila  lagi  dia  masuk?  Apa  nama  dia?”  Soal  Mahathir  bertalu-talu.

“Gadis  mana  ni?  Tak  tahu  pun.”   Fadzrin  sengaja  buat-buat  tidak  tahu  apa-apa.  Shukri  tersenyum.  Dia  memang  sudah  agak  Mahathir  akan  bertanya  dengan  seribu  satu  persoalan  mengenai  pelajar  baru  itu.

“Janganlah  main-main.  Kau  tahu  siapa  yang  aku  maksudkan.  Gadis  kat  sebelah  Cerien  tu.  Apa  nama  dia?”   Soal  Mahathir  kembali.

“Oh,  gadis  tu!  Nama  dia  Nuraini.  Berasal  dari  Selangor.  Dia  baru  sahaja  masuk  kelas  kita  ni  kelmarin.  Kau  memanglah  tak  tahu  sebab  masa  dia  masuk  tu,  kau  tak  ada.  Kau  tengah  meeting  masa  tu.”   jelas  Fadzrin.   Mahathir  mengangguk  tanda  faham.  Nuraini  rupanya  nama  dia.  Hmm..  boleh  tahan,  desis  hatinya.  Mahathir  senyap  seketika.  Dari  penglihatannya,   gadis  itu  sangat  comel.  Mukanya  yang  bujur  sirih,  berkulit  cerah  dan  mata  yang  redup  membuatkan  sesiapa  yang  melihatnya  terasa  sejuk  di  hati.  Rupa-rupanya  inilah  yang  diorang  Nadiah  maksudkan  kelmarin.  Mahathir  ingin  sekali  mengenali  gadis  itu  dengan  lebih  dekat  lagi.  Lalu,  dia  bangun  dari  tempat  duduknya.

“Eh,  kau  nak  ke  mana  Madir?”  Tanya  Shukri.
“Apa  lagi,  aku  nak  pergi  berkenalanlah  dengan  pelajar  baru  tu.”   Kata  Mahathir.  Baru  sahaja  mahu  menuju  ke  arah  Nuraini,  seseorang  telah  memanggilnya.  Lalu  dia  menoleh  ke  arah  suara  yang  memanggil  dia.  ”Madir,  guru  kelas  kita  suruh  kau  jumpa  dia  sekarang  juga.  Ada  hal  katanya.”   Azri  memberitahu  kepada  Mahathir.  Dia  mengeluh.  ”Hal  apalah  agaknya  ni?  Sampai  aku  nak  kenal  dengan  pelajar  baru  tu  pun  tertunda.”   Lantas  Mahathir  keluar  dari  kelas  itu  dan  kemudiannya  menuruni  tangga  menuju  ke  bilik  guru.  Dia  berharap  sangat  guru  kelasnya  itu  tidak  akan  lama-lama  bercakap  dengannya.  Dia  ingin  segera  berkenalan  dengan  pelajar  baru  itu.  Gadis  yang  bernama  Nuraini. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan