Sabtu, 28 Januari 2012

BAB 1-Novel KISAH 3 HATI

BAB SATU

Seawal  jam  enam  pagi,  kawasan  sekolah  sudah  mulai  dihuni  oleh  suara  riuh-rendah  pelajar-pelajar  di  dataran  perhimpunan  yang  memecah  kesunyian  pagi.  Banyak  ragam  yang  boleh  dilihat.  Sesetengah  pelajar  perempuan  memulakan  hari  mereka  dengan  bergosip ,  yang  pelajar  lelakinya  pula  sibuk  bercerita  mengenai  perlawanan  bola  dan  sebagainya.  Tak  kurang  juga  ada  sesetengah  pelajar  lelaki  yang  mengurat  pelajar-pelajar  perempuan  yang  lalu  di  hadapan  mereka.  Apabila  ditegur  oleh  guru  akan  kelakuan  kurang  sopan  mereka  itu,  teguran  guru  itu  bagai  mencurah  air  ke  daun  keladi.  Berdekatan  dengan  pondok  kantin  sekolah, terdapat  dua  pelajar  lelaki  yang  sedang  berbual  sesama  sendiri.

“Malasnya  aku  rasa  mahu  pergi  sekolah  ni.  Terutama  pada  hari  isnin.  Mengantuk  betul  aku  hari  ni.”  Kata  Mahathir  sambil  menguap.  Memang  sudah  menjadi  lumrah  setiap  pelajar  menjadi  malas  terutamanya  hari  isnin.  Apakan  tidak,  awal-awal  pagi  lagi  dah  nak  berbaris  macam  tentera.  Terasa  seperti  berada  di  sekolah  kem  tentera.

“Apa  juga  yang  kau  buat  semalam?  Ni  mesti  kau  dating  dengan  girlfriend  kau  sampai  lewat  malam  lagikan.  Hish,  sudah-sudahlah  tu  Madir.  Tahun  ni  kita  ambil  peperiksaan  SPM.  Kurangkanlah  buat  benda  yang  tak  berfaedah  tu.”   Temannya  Shukri  memberikan  nasihat.

“Tidak  juga  sampai  macam  tu  bah  Shuk.  Ikut  suka  hati  mulut  kau  saja  mengata  aku.  Huh,  aku  tak  cukup  tidur  sebab  aku  buat  nota  Geografi  semalaman. Banyak  betul  ni  aku  mahu  tulis.  Macam  mahu  putus  jari-jari  aku  tulis  tu  nota.”

“Alaa…  perkara  biasalah  tu.  Dah  memang  tugas  kita  untuk  buat  semua  tu.  Kalau  malas,  gelap  masa  depan  nanti.  Tabahkan  saja  hati  kau  tu.  Lupakan  dulu  semua  hiburan-hiburan  tu.  Belajar  dulu.”  Shukri  menasihati  rakannya  itu.

 Loceng  telah  berbunyi  menandakan  masa  sudah  sampai  untuk  semua  pelajar  berhimpun  bagi  memulakan  sesi  perhimpunan.  Semua  pelajar  berpusu-pusu  masuk  barisan.  Para  pengawas  sekolah  pun  memulakan  tugas  mereka  untuk  memastikan  para  pelajar  berbaris  dengan  tertib  dan  teratur.  Guru-guru  mula  mengambil  tempat  mereka  untuk  turut  serta  dalam  perhimpunan  itu.  Pengawas-pengawas  yang  ditugaskan  untuk  menaikkan  bendera  sudah  berada  di  hadapan.

“Sebentar  lagi  lagu  Negaraku  akan  dinyanyikan.  Diharap  semua  pelajar  dapat  memberikan  kerjasama  untuk  menyanyikan  lagu  ini  dengan  penuh  semangat.”   Kedengaran  suara  ketua  pengawas  sekolah,  Danial  sebagai  pengacara  bagi  majlis  perhimpunan  itu.  Shukri  menjengketkan  kakinya  sambil  matanya  merayau-rayau  seperti  sedang  mencari  sesuatu.

“Apa  yang  kau  cari  Shuk?”  Tanya  Mahathir.

“Baru  aku  perasan.  Dari  tadi  aku  tak  nampak  Fadzrin.  Selalunya  dia  yang  paling  awal  sampai  di  sekolah  sebelum  kita.  Tapi,  tak  pula  aku  nampak  dia  dari  tadi.”

“Mungkin  dia  kena  tahan  oleh  pengawas  di  depan  pagar  masuk.  Manalah tahu dia  lambat bangun lagi,” Teka Mahathir.

Tiba-tiba,  ada  orang  menepuk  bahu  Mahathir  dari  belakang.  Mahathir  tersentak.  Lalu  dia  berpaling  ke  belakang  untuk  melihat  siapa  orang  tersebut.  Oh,  dia  rupa-rupanya.

“Wei,  apa  yang  kamu  cerita  tu  hah?  Mengumpat  akukah?  Sampai  juga  hati  kamu,”  Seloroh  Fadzrin.

Kau  ni  agak-agaklah.  Sudahlah  datang  tak  bagi  salam,  kau  tuduh  lagi  kami  mengumpat  kau  konon.”   Tegur  Mahathir  dengan  rakannya  itu.

“Sabarlah  bro.  Itupun  nak  marah.  Macam  perempuanlah  kau  ni.  Datang  bulankah  apa  kau  ni?  Hehehe..”

“Aik,  kurang  asam  kau!”

“Hish,  sudahlah  kamu  tu.   Awal-awal  pagi  lagi  kamu  sudah  kecoh.  Kalau  kecoh  pasal  pelajaran  tak  apa  juga.”  Shukri  menenangkan  keadaan.  Kalau  dibiarkan  sahaja  mereka  bertelagah  begitu,  alamatnya  mesti  kecoh  jadinya.  ”Kau  dari  mana  Faz?  Aku  fikir  kau  kena  tahan  tadi  oleh  pengawas  sebab  lambat,”  Soal Shukri  kepada  rakannya  itu.

“Oh,  aku  nyaris-nyaris  lambat  tadi.  Kau  nak  tahu,  jam  5.30  pagi  aku  dah  sampai  kat  bus  stop  tu.  Setengah  jam  aku  tunggu  di  sana,  satu  bas  pun  tak  ada  yang  nak  berhenti  ambil  penumpang.  Bila  aku  tahan,  bas  tu  tak  mahu  berhentilah  pula.  Masa  tu  aku  cakap  dalam  hati,  kalau  sampai  jam  6.40  pun  tiada  bas  juga  aku  nak  pulang.  Tapi  mujurlah  kebetulan  uncle  aku  nampak  aku.  Lalu,  dia  tumpangkan.  Sempat  juga  aku  sampai  sekolah.  Kalau  tak,  rosak  reputasi  aku  nanti  gara-gara  lewat  pergi  sekolah.   Malu  aku  kena  denda  berdiri  depan  perhimpunan  ni.  Hehe..”  Jelas  Fadzrin  panjang  lebar.

“Takut  reputasi  kau  rosak?  Kau  fikir  kau  tu  artis  nak  jaga  reputasi?  Cerminlah  diri  sendiri  dulu.  Hehehe..”  Seloroh  Mahathir.

“Yang  kau  pula  sakit  hati  kenapa?”  Balas  Fadzrin.

“Mana  ada  aku  sakit  hati.  Sihat  pun  hati  aku  ni.  Hati  kau  kali  yang  sakit.  Hehehe..”

“Kau..”
Belum  sempat  Fadzrin  menghabiskan  ayatnya,  lagu  Negaraku  telah  berkumandang.  Semua  pelajar  berdiri  tegak  dan  menghadap  bendera  di  hadapan  mereka.  Selepas  itu,  lagu  sekolah  dan  negeri  turut  dinyanyikan.  Bacaan  doa  dan  ikrar  menyusul  kemudian.  Lalu,  bermulalah  sesi  perhimpunan  di  sekolah  tersebut.

1 ulasan: