Sabtu, 28 Januari 2012

BAB 4-Novel KISAH 3 HATI

BAB EMPAT

Nada  dering  telefon  bimbit  Fadzrin  berbunyi.  Siapa  pula  yang  call  aku  ni?  Masa  aku  nak  buat  homework,  masa  ni  jugalah  aku  kena  kacau.  Getus  hatinya.  Dia  mencapai  telefon  bimbitnya  yang  berada  di  meja  belajarnya  itu.  Nama  Mahathir  tertera  di  papan  skrin  telefon.  Dia  menekan  punat  telefon  lalu  menjawab.

“Assalamualaikum..”

“Waalaikumsalam..  kenapa  kau  telefon  aku  ni?”  soal Fadzrin.

“Aik,  mahu  telefon  kawan  sendiri  pun  tak  bolehkah?”

“Bukanlah  macam  tu.  Aku  tanya  saja  sebab  aku  pelik  sikit.  Selalunya  kalau  aku  minta  kau  call,  ada  saja  alasan  kau.  Tak  cukup  kredit  lah  apalah.  Tiba-tiba  kau  telefon.  Banyak  kredit  kau  ni.”

Mahathir  tertawa  kecil.  ”Hehe  aku  cuma  mahu  tanya.  Ada  tak  sebarang  kerja  rumah  diberi?  Kalau  ada,  beritahulah.”

“Oh,  tiada  kena  bagi  apa-apa  kerja  rumah.”  jawab  Fadzrin. 

Hmm..  itu  sahaja?  Ada  apa-apakah  yang  berlaku  di  kelas  tadi  semasa  aku  tiada?”

Pertanyaan  Mahathir  itu  tidak  didengari  oleh  Fadzrin.  Tumpuannya  sekarang  lebih  tertumpu  kepada  kerja  rumahnya  sahaja.  Soalan-soalan  yang  susah  membuatkan  dia  terlupa  yang  dia  sedang  bertelefon.

 “Woi!”  Mahathir  menjerit  membuatkan  Fadzrin  tersentak.  ”Tak  guna  punya  kawan!  Berani  betul  dia  jerit  kat  aku.”  bentak  Fadzrin  di  dalam  hati.

“Kalau  iya  pun  janganlah  bah  menjerit.  Telinga  aku  ni  belum  pekak  lagi.”

Mahathir  tersengih.  Bukan  niat  dia  mahu  menjerit  tapi  apakan  tidak,  dari  tadi dia bercakap,  Fadzrin  hanya  diam  tanpa  memberi  apa-apa  respon.  Seolah-olah  dia  sedang  bercakap  dengan  sebatang  pokok.  Selalunya  kalau  kawannya  itu  diajak  berbual,  ada  sahaja  yang  mereka  ceritakan.

“Hehe..  janganlah  marah  bro,  nanti  hilang  ketampanan  kau.”  seloroh  Mahathir.

“Banyaklah  kau  punya  tua  sana.  Pelik  betul  kau  ni.  Tak  pernah  aku  dengar  istilah  orang  marah-marah  hilang  ketampanan.”

“Hehe..  aku  tanya  kau  tadi.  Ada  apa-apakah  yang  terjadi  di  kelas  tadi?”

“Kenapa  pula  kau  tanya  macam  tu?”  Fadzrin  menanyakan  soalan  kembali  kepada  Mahathir.  Dia  hairan.  Takkanlah  dia  dah  tahu?  Tak  mungkin  sebab  dia  pasti  dia  tak  pernah  beritahu  apa-apa  kepada  Mahathir.  Ni  mesti  ada  orang  di  kelas  yang  post  di  Facebook  pasal  pelajar  baru  ni.  Teka  Fadzrin.  Memang  begitulah  remaja  zaman  sekarang,  asal  berlaku  apa-apa  sahaja  mesti  terus  meluahkannya  di  Facebook.

“Tadi  masa  aku  keluar  dari  pagar  sekolah,  aku  terserempak  dengan  diorang  Nadiah.  Entah  apa  yang  diorang  kecoh.  Berulang  kali  Tyka  cakap  dengan  aku  yang  aku  rugi  tadi  sebab  tak  sempat  berjumpa  dengan  perempuan  comel.  Aku  bingung  sikit  sebab  aku  tak  faham  apa  yang  dia  cakap.  Nadiah  pun  cakap  begitu  juga  tadi  dengan  aku.  Kau  mesti  tahu  apa-apa  ni  kan?

“Ahh..  aku  tak  tahu  apa-apa.”  Fadzrin  menafikan.  Dia  bukan  mahu  menipu  tapi  sengaja  tak  nak  beritahu.  ”Hehe  tipu  sunat..”

“Mustahil  kau  tak  tahu  apa-apa.”  Mahathir  masih  lagi  berkeras  ingin  tahu.

“Betul,  aku  tak  tahu  apa-apa.  Kalau  kau  nak  tahu  sangat,  kau  tanyalah  dengan  diorang  Nadiah  esok.  Oklah,  aku  mahu  pergi  makan  dulu.  Assalamualaikum!”  Fadzrin  terus  mematikan  telefonnya.  Mahathir  yang  masih  lagi  bercakap  dibiarkan  saja.  Malas  dia  hendak  melayan  kerenah  kawannya  itu.  Mahathir  kalau  ingin  tahu  sesuatu  memang  agak  memaksa  sikit.  Pasti  esok  di  sekolah  rakannya  itu  akan  bertanyakan  soalan  yang  sama juga.  ”Nanti  kau  tahu  juga  tu  Madir.  Sabar  sajalah.”

                  * * * * * * * * * * * * *   

Dia  termangu  sendirian.  Laptop  dihadapannya  dibiarkan  saja.  Mesej  yang  dihantar  melalui  laman  Facebook  beliau  masih  belum  mendapat  sebarang  respon.  Matanya  mengantuk  kerana  sudah  lebih  setengah  jam  dia  menunggu.

“Huh..”  Shukri  mengeluh.  Mesej  yang  dihantar  kepada  Facebook  gadis  idamannya,  Hasmiera  masih  belum  dibalas.  Akhirnya  dia  log  out  dari  akaun  Facebooknya  dan  menutup  laptopnya.  Dia  termenung  seketika.  Sejak  kebelakangan  ni  Hasmiera  jarang  online.  Sudah  lama  mereka  tidak  berchatting  di  Facebook.  Kalau  dahulu  setiap  komen  dan  mesej  yang  dihantar  pasti  akan  dibalas.  Tapi  sekarang,  gadis  itu  jarang  membalas  mesejnya.  Kalau  ada  yang  dibalas  pun,  itupun  hanya  satu  mesej  yang  dibalas.

“Hoi  Kiki!”  Adik  Shukri  tiba-tiba  menyergahnya  membuatkan  Shukri  terperanjat.  Dia  mendengus.  ”Tak  guna  punya  adik.  Nasib  baik  aku  punya  jantung  kuat.  Kalau  tidak..”  getus  hatinya.

“Hah,  kau  kenapa?  Tiba-tiba  datang  dari  belakang  buat  aku  terkejut  saja.  Sudahlah  masuk  bilik  orang  senyap-senyap,  tak  reti  nak  bagi  salam  pula  tu.”  marah  Shukri  kepada  adiknya  itu.  Adiknya  tersengih-sengih  melihatkan  abangnya  yang  sedang  marah-marah  itu.  ”Lucu  benar  muka  abang  aku  ni  kalau  marah.  Macam  nenek-nenek  pula.”

“Tersengih  pula  kau  sana.  Kau  fikir  kau  cute  kah  kalau  muka  kau  macam  tu.”  ejek  Shukri.

“Adik  memang  cute  pun  dari  dulu  lagi.  Hehe..”

“Ni  apa  hal  masuk  bilik  aku  ni?”

“Saja  masuk-masuk  mahu  tengok  abang  kesayangan  adik  ni  tengah  buat  apa.  Adik  dah  ketuk  pun  pintu  bilik  Kiki  berkali-kali  cuma  Kiki  saja  yang  tak  perasan.  Asyik  mengelamun  saja  Kiki  tadi.  Jadi  adik  pun  main  masuk  sajalah  tanpa  diundang.”  ujar  adiknya  panjang  lebar.  Kiki  merupakan  nama  pena  yang  diberikan  oleh  ibu  mereka  kepada  Shukri.  Shukri  hanya  menggeleng-geleng  melihat  telatah  adiknya  itu.  Adiknya,  Norlinah  merupakan  anak  bongsu  daripada  sepuluh  adik  beradik  manakala  Shukri  pula  anak  kesembilan.  Ayah  mereka  bekerja  sebagai  bomba  dan  berpangkat  sebagai  pegawai.  Berkhidmat  di  balai  bomba  Keningau.  Ibu  mereka  seorang  suri  rumah.  Ayah  mereka  tidak  tinggal  bersama  mereka  kerana  tempat  bekerja  ayah  mereka  berada  di  daerah  yang  agak  jauh  dari  tempat  tinggal  mereka.  Ayah  mereka  tinggal  di  rumah  yang  disediakan  oleh  kerajaan  khas  untuk  pegawai  bomba.

Sudah  lebih  satu  setengah  tahun  Shukri  tidak  bersua  muka  dengan  ayahnya.  Telefon  dan  emel  sajalah  yang  menjadi  satu-satunya  alat  penghubung  mereka.  Jika  Shukri  mempunyai  masalah,  hanya  ibunya  sajalah  menjadi  tempat  untuk  mengadu.  Mahu  diluahkan  kepada  adik-beradik  yang  lain,  semuanya  sibuk  dengan  hal  masing-masing.  Daripada  sepuluh,  hanya  tiga  adik  beradik  yang  berada  di  rumah  mereka.  Mereka  adalah  Kak  Aisyah,  kakak  yang  paling  sulung,  adik  bongsunya,  Linah  dan  termasuklah  Shukri  sendiri.  Yang  lain  semuanya  sudah  mempunyai  rumah  sendiri.  Yang  masih  belajar  pula,  tinggal  di asrama  atau  rumah  kawan.  Bagi  Shukri,  meskipun  dia  mempunyai  bilangan  adik-beradik  yang  ramai  namun  rumah  mereka  itu  sunyi.  Sepi.  Tiada  gelak  ketawa  sekeluarga,  pertengkaran  atau  perebutan  barang  dengan  adik-beradik  lain.  Mereka  semua  hanya  dapat  berkumpul  pada  hari  raya  Aidilfitri  saja.  Teman  berbual  Shukri  hanyalah  ibu  dan  rakan-rakannya.

Hello?  Are  you  still  there?”  Linah  mengetuk  kepala  abangnya.  Shukri  terkejut.  ”Huh,  tak  sedar  pula  aku  berkhayal  dari  tadi.”  Linah  berasa  pelik  dengan  keadaan  abangnya  sekarang  ini.  Abangnya  sekarang  kuat  termenung.  Tidak  macam  seperti  biasa.  Abangnya  seorang  yang  ceria,  kuat  mengusik  dan  aktif.  Tapi  sekarang  sifat-sifat  itu  seperti  sudah  hilang  dari  diri  abangnya.  ”Mungkin  terlampau  banyak  tekanan  kali.  Banyak  kerja  rumahlah  tu.”  Fikir  Linah.

“Kie,  kau  ada  masalahkah?  Adik  tengok  dari  raut  wajah  Kiki  macam  tekanan  saja.  Kalau  ada  masalah,  ceritalah  kat  adik.  Mana  tahu  adik  boleh  tolong.”

Shukri  tersenyum.  Dia  tidak  menyangka  adiknya  akan  bercakap  begitu.  Selalunya  adiknya  itu  akan  mengejek  dia  dengan  gelaran  anak  mummy  jika  dia  mengadu  apa-apa  masalah  kepada  ibunya.

“Tidaklah,  aku  tiada  apa-apa  masalah.  Aku  ok  sahaja.  Yang  kau  ni  tiba-tiba  jadi  baik  macam  malaikat  ni  kenapa?  Dah  penat  jadi  jembalangkah?  Hehe..”  ejek  Shukri  kepada  adiknya.  Linah  mencebikkan  bibirnya.  Kemudian  dia  membaling  bantal  di  sebelahnya  ke  arah  abangnya.  Shukri  sempat  mengelak.  Adiknya  itu  dengan  tangkasnya  mencubit  lengan  Shukri  dan  terus  berlari  ke  luar  bilik.  Shukri  lantas  mengejar  adiknya  itu.  Bermulalah  aksi  polis  mengejar  penjenayah  di  rumah  mereka.

                                                          * * * * * * * * * * *

Dia  kepenatan  lalu  menghempaskan  dirinya  ke  katilnya  yang  empuk  itu.  Dia  memalingkan  badannya  sambil  melihat  siling  biliknya.  Fadzrin  mengeluh.  Dia  teringat  kembali  apa  yang  berlaku  di  sekolah  dua  minggu  lepas.  Kerja  seni  yang  dia  susah-payah  buat  akhirnya  ke  tong  sampah  juga  oleh  cikgunya.  Alasannya  sebab  kerja  tu  tak  berapa  cantik.  Hati  siapa  tak  hampa  melihat  hasil  susah-payahnya  membuat  kerja  itu  masuk  ke  tong sampah.  Namun  dia  kuatkan  juga  dirinya.  Dia  berpegang  teguh  dengan  moto  hidupnya  iaitu  orang  yang  sabar  akan  memperoleh  kejayaan.  Fadzrin  sedang  memikirkan  sesuatu.  ”Apa  lagi  yang  aku  perlu  buat  supaya  kerja  aku  tak  masuk  tong  sampah  lagi?”  gerutu  hatinya.  Fikirannya  berserabut.  Terlalu  banyak  perkara  yang  dia  perlu  fikirkan. 

Gara-gara  terlalu  sibuk  buat  kerja  seni,  dia  sampai  terlupa  mengulang  kaji  untuk  peperiksaan  percubaan  SPM  yang  akan  bermula  tak  lama  lagi.  Bertambah  serabut  fikirannya  sekarang  ini.  Lalu  dia  mengambil  telefonnya  dan  memasang  lagu  kegemarannya.  ”Daripada  aku  sibuk-sibuk  fikir  pasal  kerja  seni  tu  bagus  lagi  aku  buat  kerja  lain.  Aku  pasti  sempat  siapkannya  juga.  Kali  ni  aku  buat  yang  memang  terbaik  punya  sampai  ternganga  cikgu  tu.”   Fadzrin  tersenyum  sendirian.  Begitu  khusyuk  mendengar  lagu  membuatkan  matanya  mengantuk.  Akhirnya  dia  terlelap.       

Tiada ulasan:

Catat Ulasan